maanantai 10. toukokuuta 2010

Opiskelijan arviointi

Jälleen kerran koulutustilaisuudessa tuli ilmi, miten hämmentävää on ammattikoulutuksen opiskelijan arvioinnin kokonaisuus - tai sen uudistaminen. Keskeisin arviointimenetelmä on ammattiosaamisen näyttö, jossa tavallisissa käytännön työtehtävissä opiskelija osoittaa, miten hyvin hän osaa tutkinnon perusteissa määritellyn osaamisen. Siitä lopulta opiskelija saa arvosanan, joka perustuu tutkinnon perusteiden arviointikriteereihin. Oppimisen arviointi on opiskelijan tukemista, kannustamista ja palautteen antamista. Siitä ei tarvitse välttämättä antaa arvosanaa, vaan kannattaakin kehittää monipuolisia oppimisen arviointimenetelmiä. Tämä on opettajille uutta. Opettajat ovat tottuneet antamaan arvosanoja. Numero on helppo pyöräyttää - palautteen antaminen vaikeampaa. Kriittisimmät väittävät, että vika on hallinnossa tai opiskelijoissa. Uudistus kuitenkin vapauttaa opettajat arvioinnin perinteisestä koerumbasta kaikkein oleellisempaan opettamiseen ja sen menetelmien kehittämiseen. Tässä on vielä paljon harjoiteltavaa. Kunhan siinä ei unohtuisi tärkein - opiskelija.

Ei kommentteja: