lauantai 29. maaliskuuta 2008

Opsien rajapinnat tarkasteluun

Uusien opetussuunnitelmien perusteissa on eräänä ideana entistä tarkemmin tarkastella rajapintoja lähellä olevien tutkintojen kanssa. Päivitetyssä opsissa tulee määritellä myös mitä tutkinnon (120 ov) olevaa laajempaa ja/tai syvempää osaamista siihen voi sisällyttää - siis yli 120 ov:n ylittäviä osia. Nämä ovat aina yksilöllisiä valintoja - ei kaikille automaattisesti tulevia. Nämä tutkinnon osat voivat olla saman alan ammatti- tai erikoisammattitutkinnon osia tai muiden alojen tutkinnon osia. Ops-työryhmä määrittelee mitä nämä ovat. Kaikissä luonnonvara- ja ympäristöalan tutkinnoissa on rajapintoja muiden tutkinojen kanssa melkoisesti. Olisi ihanteellista opetuksen järjestämisen kannalta, että ne voisivat olla täsmälleen aidosti samoja. Tällä päivityskierroksella ei ehkä ihan tähän tavoitteeseen päästä.
Maatalous-, hevostalous-, puutarha- sekä luonto- ja ympäristöala ovat lähellä toisiaan. Ainakin näiden tutkinojen välisistä mahdollista valinnaisista tai tutkinnon päälle tulevista tutkinnon osista pitäisi päästä yhteisymmärykseen hyvässä hengessä.

Muitaperustutkintoja ovat metsäala, elintarvikeala, rakennusala, matkailuala, kaupallinen ala, jopa sosiaali- ja terveysala. Opstyötä tekevät koordinaattorit ovat velvollisia tekemään yhteistyötä näiden alojen yhteistyökumppaneiden kanssa. Yhteistyö lähtee yhteistyöstä opetussuunnitelmien rakentamisessa. Sen jälkeen yhteistyö on luontevaa ja aitoa myös käytännön opetuksessa. Siitä hyötyvät ennen kaikkea opiskelijat, jotka hakevat omaa ammatillista joustavaa oppimispolkua.

2 kommenttia:

Pasi kirjoitti...

Moi

Olen kuunnellut ja osallistunutkin keskusteluun luonto- ja ympäristöalan ja matkailualan perustutkintojen kehittämiseen. Julkisesti myös eri tilaisuuksissa olen avoimesti seuraavastakin asiasta keskustellut. Haluan kuitenkin vielä tuoda ajatuksia näin kirjallisesti esille.

Päällimmäisenä mieltäni askarruttaa mitä uudet luonto- ja ympäristöalan perustutkinnon luonto-ohjaajan ja matkailualan perustutkinnon matkailupalvelujen tuottajan opetussuunnitelmien opintokokonaisuudet ja niiden sisällöt tulevat pitämään sisällään. Pahoin pelkään, että kyseisissä tutkinnoissa ja koulutusohjelmissa tulee olemaan samanlaisia sisältöjä tai pahimmoilleen täysin samoja opintokokonaisuuksia. Pyytäisinkin molempien tutkintojen kehittämistyöryhmiä yhdessä keskustelemaan asiasta ja poistamaan mahdolliset päällekkäisyydet. En halua puolesta puhua kummankaan koulutusohjelman puolesta. Vaan toivon, että työelämän ei tarvitse olla epätietoinen siitä mikä on kyseisten koulutusohjelmien ero ja sitä kautta mikä on niistä valmistuneiden opiskelijoiden ero. Näin saataisiin selvyyttä työelämälle alan koulutusjärjestelmästä.

Esitän myös radikaalin kysymyksen, jonka toivon herättävän keskustelua: Kummassakin koulutusohjelmassa puhutaan viime kädessä matkailusta. Miksi luonto-ohjaaja koulutus ei voi kuulua matkailualan perustutkinnon matkailutuottajan alaisuuteen? Onhan luonto-ohjaus osa matkailupalvelujen tuottamista.
Itse en tyytyisi toteamaan vaan, että koska syy on perustutkinnon yksikköhinnan erossa. Joskus on tehtävä muutoksia niin, että asiat menevät eteenpäin ja saadaan koulutus palvelemaan työelämää. Luonto-ohjaus ei mielestäni tulisi loppumaan tällaisen muutoksen toteutuessa.


Pasi Ruohtula
pasi.ruohtula@pkky.fi
050-5364985

Liisa Tyllilä kirjoitti...

Hei
Kiitos Susannalle, joka on avannut keskustelun tärkeästä asiasta! Toivon, että muutkin käyttäisivät tätä tilaisuutta - toki tiedän, että keskustelua käydään paljon erilaisissa tapaamisissa jne.
Minä tarkastelen luonto- ja matkailualojen sekä luontomatkailun koulutuksen kehitystä aikas pitkällä perspektiivillä - ikää kun on ehtinyt kertyä jo sen verran, että luontomatkailu on minut vuodesta 1979 lähtien työllistänyt. Paljon on maailma ja työelämä muuttunut sinä aikana ja muutosvauhti vain kiihtyy.
Olen Pasin kanssa samaa mieltä siitä, että opintosisältöjen päällekkäisyyksiä pitää karsia tai ainakin sillä tavalla yhdenmukaistaa, että voidaan sopia korvaavuuksista eri tutkintojen kesken. Sekä luonto-ohjaaja, että matkailupalvelujen tuottaja tarvitsevat hyvän luonnontuntemuksen. Eri mieltä olen Pasin kanssa siitä, että luonto-ohjaaja pääsääntöisesti työllistyisi matkailualalle! Me tarvitsemme luonto-ohjaajia esiopetukseen, ylipäätään koulutukseen, sosiaali- ja terveydenhuoltoon, vanhuspalveluihin... Matkailu toki on vetovoimainen, mutta ei ala Suomen kokoisessa maassa nyt pilvin pimein väkeä pysty työllistämään!!!!
Toivon, että keskustelu tästä viriää ja voimme yhdessä vaikuttaa siihen, että yhteistyö ja vuorovaikutus tutkintojen kehittämisessä lisääntyy.
Aurinkoisin kevätterveisin
Liisa Tyllilä, hyvänmielen luontonoita
Hiking Travel, Hit Ky